עדכון פנדה

מהפכת פנדה, טרם הושלמה, טרם הופנמה, אבל סימניה והשפעתה, כבר מורגשים. עולם ה SEO – שהכרנו עובר טלטלה, בעבר נהגנו לומר שהתוכן הוא המלך ! מהיום התוכן יהווה רק את הפלטפורמה הבסיסית ואינטראקציה שבין התוכן לפעילויות אנושיות חווייתיות וחברתיות של הגולשים הן, יהווה את הבסיס לדירוג האתר. למעשה גוגל העבירה את המוקד מכתיבת תכנים למען קידום אתרים, לאספקת תכנים חווית גלישה. הפוקוס הועבר מאופטימזציה למען מנועי החיפוש לאופטימזציה למען הגולשים. האלגוריתם של גוגל מכוונים לספק ( המדיניות של גוגל הייתה ונשארה לספק לגולש ) את האתר הטוב ביותר עבור שאילת חיפוש.

מה היה פגום בשיטה הישנה ?

מקדמי אתרים, למדו לזהות את העדפות האלגוריתם של גוגל, והחלו לבנות אתרים, בהתאם להעדפות של האלגוריתם של גוגל, התוכן הפך אינטואיטיבי פחות, עשיר במילות מפתח, בצפיפות המתאימה, עם מחרוזת נכונה של מילות מפתח, עם מילות שלילה, עם קישורים חיצוניים, בחוות שרתים קשורות, עם קישורים ממאמרי תוכן חיצוניים, שלא היו אחראיים לאיכות התוכן, תמורת קישורים לאתר במילת המפתח המתאימה.

שיטה דרוג חדשה

גוגל חיפשו שיטה חדשה לדרוג אתרים, לאחר שנוכחו לדעת, שיותר ויותר אתרים, נבנים למטרת השגת SEO גבוה. המשימה הוטלה על צוות והעדכון נקרא על שם אחד המהנדסים בצוות NAVNEET PANDA הצוות בחר שני קבוצות אתרים, קבוצת אתרים שמופיעה בראש התוצאות, וקבוצת אתרים שמופיעה במדרג נמוך יותר השינויים שבצעה גוגל מתייחסים : עיצוב חווית משמש, תוכן איכותי, מדד פעילויות .

עיצוב חווית משתמש

הדגש יועבר מהתוכן לחווית המשתמש, באתרים שיספקו חווית גלישה, מעבר מדף לדף, שהתוכן לא יהיה מרוכז כולו בדף אחד, אלא על פני דפים, והגולשים יעברו מדף לדף אתרים שהגולש ישהה בהם יותר זמן, בזמן שישהה בהם, יעשה לייקים, ישלח לינקים מהאתר, יציץ בהם בטוויטר הפצצה אותה הטילה גוגל בצורת עדכון אלגוריתם, או "עדכון פנדה". העדכון, שפגע באלפי אתרים ברשת תוך דקות ספורות, ממשיך להעסיק ובעיקר להסעיר את הרשת נכון לכתיבת שורות אלו. תחילה העדכון זכה לשם הגנאי "עדכון החוואים", על שם אותן חוות תוכן שהיו הנפגעות העיקריות ממנו. אך כפי שחושף מגזין Wired בראיון עם מאט קאטס ואמית סנגל (מהנדס בכיר בצוות החיפוש של גוגל), השם הפנימי של העדכון הוא בכלל פנדה וקרוי על שמו של אחד המהנדסים האחרים בצוות.

תוכן איכותי

המהפכה הפעם מתייחסת לתוכן איכותי לאו דווקא מהפן של הכתיבה עצמה, לא מצפים שהתוכן יהיה בהקיף של ויקפדיה, על כותרות על פסקאות, כל הקיף החומר איכות החומר, על כתיבה למטרות SEO אלא מקורות החומר, מגוון החומר, תוכן ייחודי מבחינת התוכן ולא מבחינת ההיקף, על תוספת תמונות ייחודיות, קריקטורות ייחודיות, אנימציות סירטונים. הוספת תכנים נוספים שמעשירים את דף התוכן, דוגמת מאמרים פופולריים, מאמרים אחרונים, איך יודעים שזה תוכן ייחודי שמעניין את הגולשים, איך יודעים ממה מעניין את הגולשים, פשוט, לפי זמן השהייה, לפי כמות הלייקים, השריים והטווטיים, שעושים הגולשים.

שיפור מדדי השימוש

המבחן השלישי הענקת דרוג גבוה יותר לאתרים שהגולש ישהה בהם יותר זמן. שיפור יבחן כשגולש מגיע לאתר שלך, האם הוא שהוא בו מספיק זמן גולש מדך לדף עובר על מס דפים שהוא יותר זמן מאתרים בנישה שלך, או הגיע כתוצאה ממיקום גבוה שהתבסס על דרוג מילות מפתח של האתר, נכנס ויצא או דפדף עמוד עמוד וחצי ועבר לאתר אחר, אם גולשים נכנסים לאתר ולא לוחצים על דפים נוספים, זה משליך מבחינת גוגל על רדידות של הדף, על העדר עניין, על העדר גירויי על שעמום, ועל דלות חומר. או אם במהלך הטעינה של הדף, הגולשים בוחרים לצאת מהדך, מעיד על חשש, על חוסר אימון של הגולש, בגוגל הולכים למדוד את כמות הכניסות לאתר ואת מקורות הכניסה, מהיכן מגיעים הגולשים, האם האתר משרת גולשים מהרבה ארצות, או רק מהאזור שלך, ככול שהפיזור הטריטוריאלי של הגולשים רחב יותר הדרוג יהיה גבוה יותר, כמובן שההתייחסות לאתר תתבסס בהתאם לנישה שהאתר שייך אליה,

מקורות איסוף המידע של לגוגל

לגוגל ( יש יכולת לאסוף את הנתונים ממערכות ההפעלה ) גוגל כרום, אנדואיד או דרך סרגל הכלים של גוגל. כך גוגל יכולה לאסוף את האינפורמציה הרלוונטית, כדי לדעת מה מעניין את הגולשים, באיזה אתרים הגולשים מבלים יותר זמן ומאלה אתרים הגולשים, ממהרים לצאת, גוגל גם יכולה לנתח את הפעילות של גולש את שאילת החיפוש, והתוצאה של האתר שגוגל דרגה כגבוה ולראות כמה זמן הגולש שהה עד שחזר לחפש אתר אחר, ואם באתר שזכה לדרוג נמוך יותר כתוצאה של מילות מפתח אבל שהה יותר זמן באתר, באתרים שהם שהוו זמן רב, מה עשו, האם רק גלשו להנאה, או גם עשו פעולות נוספות, כגון לייקים, שירים, טוויטים. את כל המדדים שגוגל מקבל מהגולשים הם הטמיעו לתוך האלגוריתם לחישוב מחדש של המיקומים.

האם עדכוני פנדה מיישמים בישראל?

הבשורה הטובה, שעדכוני פנדה 2.2 עדיין לא מיישמים בישראל, ואתרים בישראל טרם חבו את הטלטלה שאלפי אתרים חבו בארה"ב, ואלה שיפנימו את השינויים שבפתח יצאו נשכרים, והאחרים שלא יטפלו באתר עלולים להיפגע.

יש מה לעשות בינתיים?

לאלה שלא מאמינים באלת המזל, ורוצים לקחת אחריות, ולבדוק את המדדים של האתר שלהם, צריכים להיכנס לגוגל אנליטיקס, ולבדוק את זמן השהייה באתר שלהם, לבדוק את כמות הדפים שהגולש הממוצע נכסף להם, לבדוק אם האנשים נהנים מהדפי האתר אם הם משתפים אותם יותר, אם מקשרים אליהם יותר, כמות החיפושים לאתר למותג שלך במגמת עליה או ירידה ? אם אתה רואה שהמדדים האלה לא עולים, אין סיבה לדאגה, אבל אם חלילה המדדים יורדים בלי קשר לפנדה האתר שלך דורש התייחסות.

לסיכום האם עדכון פנדה 2.2 טוב או רע ?

אם זוכרים שהמטרה של אתר היא לספק חווית גלישה בעלת ערך לגולש, אם שמים את צרכי הגולש בראש סולם העדיפויות שלנו, אם נחשוב לרגע מה רוצה הגולש, נוכל להפנים את השינוי, לעבור את המשבר ולצאת מחוזקים, כי ככלות הכול המטרה של האינטרנט לספק חווית גלישה מהנה.